Mire figyelj, ha Interneten keresel zenekart az esküvődre? - I. rész

Ebben a cikkben szeretnék néhány általános, és néhány szakmaibb tanácsot, trükköt leírni, hogy elkerüld a meglepetéseket az Internetes zenekarkeresés útvesztőjében. Általános tapasztalat az, hogy az elmúlt években az Internet csak úgy ontja magából a rendezvényekkel kapcsolatos webhelyeket, szolgáltatókat. Elég csak a megfelelő kulcsszavakat beírni a keresőbe, máris több száz zenekar ajánlatát olvashatod, böngészheted. Mi alapján válassz? Mire érdemes odafigyelni? Mi legyen, ami döntésed befolyásolja? Minek alapján ítéld meg azt a zenekart, amelyet meg szeretnél hívni az esküvődre?

 

Először is szelektálj a neten. Nézd meg a zenekar oldalait, nyugodtan válogass szimpátia alapján. Légy türelmes, nem biztos, hogy a találati listában elöl lévő zenekarok a befutók! Mindenképpen nézd meg a találati lista első 5-6 oldalát.

 

Fontos a külső

Ugyanis nem mindegy, hogy az a webhely hogy néz ki. A zenekar weboldalának igényessége tükrözi a tulajdonos hozzáállását. Egy magára valamit is adó zenész, zenekar nem mutatkozik be összedobott, csicsás oldalon. Sajnos, sok az olyan szolgáltató, akinek épp a szomszéd, vagy a jóbarát dobta össze az oldalát, hogy elmondhassa, neki ilyen is van, és fönt is van a neten. A szolgáltatásokat kínáló weblap egy reklám, egy üzlet. Aki ezt nem gondolja komolyan, az a szolgáltatását sem!
1.tipp: Aki nem ad a weblapjára, annak a munkája is hasonló!

 

Referenciák

A referenciák, visszajelzések az egyik legfontosabb dolog, amit az illető zenekar webhelyén találhatsz. Referenciaként megnézheted a képeket (itt is számít, hogy mennyire igényesek), főleg azok hordozhatnak információt, ahol nemcsak a zenekart, de a közönség reakcióját is látod. Gyanús az a galéria, ahol a buliképeken nem látszik a közönség! Nagyon jót tesz a szolgáltató hírnevének, ha az esetleges köszönő leveleket, vagy egy vendégkönyvet is megjelenít, mert ebből láthatók a közönség, illetve a megrendelők visszajelzései. Referenciaként ez is jól jön. Ne dőlj be a referenciaként listába szedett nagy nevű helyeknek, fotó nélkül bárki bármit ki tud írni. Arról nem is beszélve, hogy egy zenekar lehet katasztrofális éppen a Hiltonban is...
2.tipp: Referenciaként inkább a képeknek és a megrendelői visszajelzéseknek higgy!

 

Demó, mp3, videók és egyebek

Általában ezt szokták megnézni, hallgatni, letölteni legtöbbször. Itt dől el, milyen szimpatikus a csapat, megfelel-e az ízléseteknek, erre gondoltál-e? Tapasztalatom az, hogy rengeteg hangfelvételt lehet így meghallgatni, igényeset és katasztrofálisat egyaránt. Dönthetsz stílus alapján, énekhang alapján, zene alapján, stb. Jó, ha van kéznél egy zeneértő barát, vagy ismerős, aki esetleg szakmaibb füllel is meg tudja hallgatni az anyagokat. Vasárnapi programnak sem utolsó. Az a felvétel, ami kozmetikázatlan, buliban lett felvéve, zajokkal közönséggel, (ennek esetleg rosszabb a minősége) döntés szempontjából nagyobb értékű, mint a steril, kikozmetikázott, ahol általában az ember csapdákat sejt. Az is igaz viszont, hogy magára valamit is adó zenekar igyekszik minél jobb felvételt közzétenni. A jó, amikor a kettő találkozik; jó minőségű zenét hallhatsz, és kevés kozmetikát. Persze aztán vannak zenekarok, akik már a demoban is katasztrofális zenével(?) riogatják az oldalukra tévedőket aki megrendeli őket - hallgassa. A demo videók esetére is ugyanúgy vonatkoznak a fentiek. Láttam olyan videókat, ahol a képen táncol a csapat, buli van, lufik pukkannak, nevetés, gyerekek. A videó hangjában viszont ezt sehol nem hallottam. No comment. Lehet klipet is csinálni, de akkor az legyen egyértelmű.
3.tipp: Hallgass meg több zenekart akár többször is, összehasonlításképpen!

 

Kapcsolatfelvétel

Ha megvan az a néhány zenekar, aki szimpatikus, nincs más hátra, felvenni a kapcsolatot. A szimpátia mellett még számos dolog alakíthatja döntésed a végső célig. Ezek egyik legfontosabbika a kapcsolatfelvétel, amikor a hirdetés interaktívvá válik, és a leendő megrendelő felveszi a kapcsolatot a leendő zenekarral. A kapcsolatfelvétel történhet email vagy telefon útján. Elektronikus úton egy levél, vagy egy kérdőív kitöltésével fejezheted ki érdeklődésedet (árajánlat kérése) a zenekar felé. Itt fontos szempont, hogy milyen gyorsan kapsz választ az adott levélre, és még egy nagyon fontos, hogy milyen stílusban! Találkoztam már több panaszos megrendelővel, aki nem volt megelégedve a kapott levél minőségével, kioktató, okoskodó stílusával. Ez utóbbit a telefonos kapcsolatfelvétel esetén még inkább lehet érzékelni. Megítélésem szerint a legjobb eredményt elérni a tárgyilagos, összeszedett, tiszteletet sugárzó válaszlevéllel lehet elérni, így aztán javasolnám hogy ezt várd is el a kapcsolatfelvétel folyamán.
4.tipp: A levél árulkodik az írójáról. A személyes beszélgetés még inkább...

Folyt.köv...